click-box head page-admin page-blocks page-shield speed settings-gears card-chip cart-star gear-hearth book facebook gplus twitter share-meta mail line-chart money-bag settings-gears2 plus arrow-left arrow-right arrow-down arrow-up chevron-left chevron-right chevron-down chevron-up logo-oander search
Magento 1 vs Magento 2

Magento 1-ről a 2-re. Ideje váltani!

Véget ér egy éra, 2020 június végén ugyanis megszünteti a Magento 1-es rendszerek támogatását az Adobe. A mérföldkő nem újdonság, hiszen ez már a halasztott időpont, eredetileg 2018-ban meg akarták szüntetni a 2-es verziót megelőző site-ok támogatását. Aki halogatta az átállást, annak most mindenképpen érdemes megfontolni a váltást és minél hamarabb lépnie!

A Magento 2-es rendszerre való váltásról bővebb információt találsz az OANDER Magento 2 migrálás oldalán. 

Mit jelent ez a valóságban?

A valóságban semmi drasztikus nem történik. Ha szerencsénk van, 1.9-es webáruházunk gond nélkül üzemelhet tovább, azonban számolnunk kell bizonyos fokú rizikóval.

  • Mivel megszűnik a 2-es előtti verziók támogatottsága, így újabb biztonsági frissítések már nem fognak megjelenni, vagyis weboldalunk sérülékenysége nő, fel kell készülnünk az esetleges hackertámadásokra.
  • Egyre kevesebb új modult tudunk használni, hiszen a régebbi modulokat már nem frissítik, az újak pedig már a Magento 2-es verziókhoz készülnek.
  • A modulfrissítések hiánya ráadásul számos egyéb problémát is felvet, a modul “összeakadásoktól” kezdve a biztonsági kérdésekig alapjaiban befolyásolja webáruházunk funkcionalitását.

Honnan tudom, hogy ideje megújítani a webshopomat?

A fent felsorolt okoktól függetlenül is érdemes átgondolni a megújítást. Amennyiben a következő pontok közül akár több is érinti webshopunkat, akkor nincs kérdés, itt az idő cselekedni:

  • Nagyobb volumenű átalakításokat végeznénk a weboldalunk szerkezetében.
  • Fejleszteni szeretnénk site-unkat, új funkciókat szeretnénk bevezetni.
  • Rugalmasabban szeretnénk szerkeszteni címlapunkat, cms oldalainkat.
  • Szeretnénk több raktárkészletet kezelni, netán a fizikai boltunk és az online shopunk készleteit összevonni.
  • Külföldi terjeszkedésben gondolkodunk, többféle nyelv és valuta bevezetését tervezzük.
  • Webáruházunknak teljesítményproblémái vannak.
  • Rendszeresen érik támadások az oldalt.
  • Szeretnénk shopunk egyes elemeit automatizálni, vagy új külső szolgáltatásokkal integrációt kiépíteni.

Mi a Magento 1 és a 2 között a különbség?

Minden változásban van valami jó – sokszor halljuk ezt a mondatot és egyben sokszor legyintünk erre az “életbölcsességre”. Szerencsére azonban a Magento verziószámok közötti különbségnél nincs okunk kételkedni, a változás nem csak kódszinten érzékelhető, hanem funkcionálisan is érezhető, illetve admin felhasználóként is szembeötlő.

A legnagyobb különbség 2020 június végétől az lesz, hogy míg a Magento 1 támogatottsága megszűnik, addig a 2-es verziónál élvezhetjük a folyamatos support előnyeit.

A Magento 2 drasztikus változásokon esett át technológiai szempontból. Az M2 architektúrája már a PHP7-es verziót támogatja, mindemellett a NGINX, Apache, Composer, Zend, és a Symfony legújabb verzióját használja. Ennek köszönhetően egy korszerűbb technológiákat támogató rendszeren fut az egész webshop és a továbbfejlesztések során lehetőségünk van a legújabb technikai megoldásokat is használni. Az új verzióknak köszönhetően nem csak a továbbfejlesztés válik könnyebbé, hanem az üzemeltetéshez szükséges erőforrások is jobban menedzselhetőek, csökkenhet a rendszer erőforrás igénye. 

Míg az 1-es oldalak sebességével állandó probléma volt, addig a Magento 2 érezhetően gyorsabb. A címlap, kategória- vagy termékoldalak betöltődése a Varnish és a Full Page cache-nek köszönhetően sokkal gyorsabb, ezáltal a böngésző szinte egy statikus oldalt fog letárolni a gyorsítótárba (cache-be).

Az egyik legérezhetőbb különbség az 1-es és  a 2-es rendszer között, a kosárba rakásnál jelentkezik. Míg Magento 1-ben amikor egy terméket hozzáadtunk a kosárhoz az egész oldal újratöltődött, addig az újabb verzióban az Ajaxnak köszönhetően nincs szükség az újratöltődésre miközben belerakunk egy terméket a kosárba.  Ráadásul a felhasználók navigációját tovább könnyíti az átalakított minicart is.

Az admin felület felhasználóbarátabb lett, jól lehet navigálni az egyes menüpontok között, az egyes funkciók elhelyezése logikusabb, így könnyebben megtalálhatóak.

A Magento 2-es modulok kódja sokkal jobb minőségű, kevesebb “modul összeakadással” találkozunk, ráadásul az új CSS3, HTML5 és Require.js technológiáknak  köszönhetően könnyebb és gyorsabb is telepítésük.

A Magento 1 2005-ös indulása óta a SEO felértékelődött és mára meghatározó szerepe lett a webes tartalmak életében. Éppen ezért a Magento 2 rendszere tele van olyan funkcionalitással, mely alapjaiban jó keresőoptimalizálást biztosít webáruházunknak. A reszponzivitástól kezdve a meta adatokon át a micro adatokig (schema.org).

A Magento 2 esetében a REST API a rendszer szerves részét képezi, valamint megjelent a GraphQL támogatás is – vagyis ha például PWA (Progressive Web App) bevezetését tervezzük, sokkal egyszerűbb dolgunk lesz az új verzióval. A beépített korszerű technológiákat támogató Magento csatoló felületnek köszönhetően a külső rendszerekkel történő integráció egyszerűbbé és gyorsabban kivitelezhetővé válik, legyen szó egy mobil applikációról, vállaltirányítási rendszerről vagy készletkezelő rendszerről.

Az adatbáziskezelés is sokkal fejlettebb lett, a locking problémák gyakorlatilag megszűntek, illetve a 2.3-as verziók óta lehetőség van a gyári RabbitMQ támogatásnak köszönhetően queue-alapú működés bevezetésére is.

Magento1 vs Magento 2

Milyen lehetőségeket tartogat a váltás? – Új lehetőségek a láthatáron

A Magento 1 és 2 közötti váltás nem intézhető el egy egyszerű migrációval vagy verzió frissítéssel, ennél sokkal nagyobb volumenű és hosszabb kifutású projekttel kell számolnunk. Ennek alapvető oka pontosan a fent említett technikai változásoknak köszönhető, bár a név ugyanaz maradt a keretrendszer azonban teljesen megújult a Magento 2-ben. Ugyanakkor tekintsünk egy pozitív lehetőségként a verzióváltásra, amikor felületünket és folyamatainkat optimalizálhatjuk és sokkal jobb minőségben, gördülékenyebben folytathatjuk munkánkat.

Ennek köszönhetően azonban jó pár dolgot kell és érdemes átgondolni:

A váltás kapcsán érdemes megfontolni webshopunk felépítését és designját, esetleg márkánk arculatát is, hátha megérett az idő a ráncfelvarrásra. Mielőtt azonban nekifognánk a tervezésnek érdemes jelenlegi oldalunkat vizsgálat alá vonni és egy komplett UX auditot elvégezni. Az audit során felmérhetjük látogatóink oldalon való viselkedését, feltárhatjuk azokat a kritikus pontokat, ahol vásárlókat veszítünk. Ezeknek az eredményeknek a tükrében könnyebb megtervezni az ergonómiai és a funkcionális átalakításokat az új webáruház kapcsán.A korábban használt moduljaink helyett a PHP verzió eltérése miatt – nagy eséllyel – vagy újakat kell keresnünk, vagy újra kell írni őket, így sajnos nem tudjuk őket “újrahasznosítani”. Ez jó lehetőség arra, hogy átgondoljuk korábban milyen funkciókat hiányoltunk a Magento 1-es rendszerünkből, vagy melyek azok, amiket soha nem használtunk.

Célszerű az adminisztrációs munkát megkönnyítő modulokat és automatizált lehetőségeket számba venni, legyen szó a kapcsolódó termékek manuális állítását kiváltó modulról vagy a hírlevél feliratkozók azonnali átvezetéséről a hírlevélküldő rendszerbe. De gondolkodhatunk nagyobb volumenben is és automatizálhatjuk webáruházunk működését a termékeink betöltésétől kezdve a rendelések kiszolgálásán át, a számlázásig és szállításig.

A mai világban a tartalommarketing kulcsfontosságú az online értékesítésben, ezért ajánlatos ilyen irányban is megújulnunk. Gondoljuk végig, hogy milyen tartalmakat kapcsolhatunk webáruházunkhoz, melyek felhasználóink számára hasznosak és relevánsak lehetnek. Ha meg van a terv, akkor jöhetnek a hozzá kapcsolódó modulok, melyek segítenek elérni céljainkat.

Ha már tartalom és marketing nem mehetünk el a SEO témaköre mellett. A verzióváltás tökéletes alkalom arra, hogy biztos alapokra építkezzünk, ezért szánjunk időt a minőségi keresőoptimalizálásra! Ha kell, kérjük szakértő segítségét, aki eligazít bennünket a SEO és a keresőmotorok szabályainak útvesztőjében. Bár a megtérülés nem azonnali, de garantáltan megéri a befektetett pénz és energia.

Mekkora büdzsével kell számolnunk?

A fent leírtak persze jól hangzanak, de mégis mekkora büdzsével kell számolnunk? Sajnos egzakt számokat nehéz mondani, hiszen az új shop alap költségén túl számos egyedi igénnyel kell számolnunk, melynek határa a csillagos ég.

Ha tisztában vagyunk jelenlegi számadatainkkal (látogatók száma, vásárlások száma, átlagos kosárérték, stb.), tudjuk, hogy ezekhez képest milyen célokat szeretnénk elérni, illetve körvonalazódik fejünkben egy funkciólista, akkor érdemes ajánlatot kérni a megújításra.

Lehetetlen konkrét árat meghatározni, annyi azonban általánosságban elmondható, hogy egy egyedi megjelenésű és jó minőségű webáruház fejlesztési projekt Magyarországon nettó 3-4 millió forintos beruházás alatt nehezen képzelhető el. Ahogy említettünk, minél több egyedi funkciót szeretnénk új webshopunkba, a projekt ára ehhez képest növekszik.

Mindenesetre június végétől nő Magento 1-es webáruházunk biztonsági kockázata, ezért érdemes mielőbb lépni!